Page 72 - Ara Lleida - Revista 49
P. 72

Catalunya commemora enguany el centenari

        d’un fet històric que va marcar el futur del

        patrimoni romànic català: l’arrencament

        de les pintures murals de la canònica de la

        col·legiata de Mur, al Pallars Jussà. Aquella

        acció, que va suposar una notable pèrdua

        artística —els frescos van acabar als

        EUA—, va comportar també una reacció per

        part de les autoritats de l’època destinada

        a preservar el llegat romànic del territori.

        La commemoració, traduïda en una sèrie

        d’actes culturals, vol reivindicar la

        importància d’aquesta herència cultural,

        que té en el Pirineu de Lleida algunes de les

        seves manifestacions més emblemàtiques.




































        “De poques partides he après tant com de la majoria de les meves derrotes“ J. R.   relativament freqüent, quan la sensibilitat per la defensa del patrimoni artístic era
        Capablanca, excampió del món d’escacs. Els bons jugadors d’escacs saben que,   molt baixa o inexistent: sovint els mateixos capellans venien peces religioses de
        algunes vegades, cal sacrificar una peça per guanyar la partida. Quan l’estiu del 1919   gran valor a negociants espavilats, a canvi de petites sumes de diners que podien
        el rector de la canònica de Mur, situada a l’aleshores terme municipal homònim,   servir, posem per cas, per arranjar la teulada malmesa del temple.
        va vendre les pintures romàniques de l’absis central al marxant nord-americà   La qüestió és que la venda dels frescos de Mur, quan es va fer pública, va alertar
        Ignasi Pollak a preu de saldo (7.500 pessetes), no sabia que, precisament, estava   la Mancomunitat de Catalunya, que va intentar aturar l’operació, o fins i tot
        sacrificant una obra d’art en una transacció que després en salvaria moltes altres.  recomprar les pintures, sense aconseguir-ho en no disposar de les eines legals
                                                                       necessàries. Tanmateix, i com s’acostuma a dir, es va perdre una batalla però no
        Les pintures, arrencades dels murs de l’església pel restaurador italià Franco   la guerra per preservar el conjunt de la pintura romànica del Pirineu. La institució
        Steffanoni i dos ajudants més per mitjà de la curiosa tècnica anomenada strappo   catalana,  presidida  aleshores  per  l’arquitecte  Josep  Puig  i  Cadafalch,  va  posar
        (que permet separar la pel·lícula que forma la pintura de l’arrebossat del mur i   en marxa per mitjà de la Junta de Museus una campanya destinada a salvar les
        traslladar-la a un altre espai, normalment embolicada com una catifa), foren   pintures murals romàniques més significatives.
        adquirides a Barcelona pel col·leccionista Lluís Plandiura, ara ja per 100.000
        pessetes. Plandiura, al seu torn, les va posar en subhasta a Nova York l’abril del   Així, utilitzant precisament la tècnica de l’strappo (curiosament, es va contractar de
        1921, subhasta que va guanyar (pagant 22.000 dòlars!) el Museum of Fine Arts de   nou Stefannoni i el seu equip), es van arrencar i traslladar al Museu de Barcelona,
        Boston, espai on encara avui romanen.                          l’actual  Museu  Nacional  d’Art  de  Catalunya (MNAC),  diversos  frescos  d’alt
                                                                       valor artístic, situats —entre d’altres— a les esglésies de Sant Joan de Boí, Sant
        Cal considerar que un fet com aquest (sens dubte un espoli, tot i que la transacció   Climent i Santa Maria de Taüll (construccions que ara formen part del conjunt de
        va ser legal), que avui dia ens semblaria un escàndol, era en aquella època   temples de la Vall de Boí declarats Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO);


     72
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77