Notícies

Bon inici de la temporada d’esports d’aventura

Dimarts, abril 4, 2023
Foto: @ Rafting Park

Aquest mes de març ha donat inici la campanya 2023 d’esports d’aventura amb els primers descensos de ràfting —l’activitat estrella— i un bon nivell de reserves per a la Setmana Santa, tot i que l’evolució de la temporada en els propers mesos, pel que fa als esports aquàtics, queda supeditada a la pluviometria i la disponibilitat d’aigua

“Iniciem la campanya amb molt optimisme i moltes ganes de treballar”, segons afirma Florido Dolcet, president de l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà, que afegeix també que “tot i la problemàtica de la manca de pluges, la conca de la Noguera Pallaresa és la menys perjudicada de Catalunya i la que té més reserves d’aigua, per la qual cosa confiem a tenir una temporada correcta”.

La campanya d’esports fluvials va començar amb normalitat el 18 de març amb els primers descensos de ràfting per la Noguera Pallaresa, que gràcies a l’aigua del desglaç manté el cabal de 22 m3 per segon durant 4 hores al dia que estableix el conveni amb Endesa. Dolcet afirma que “cal ser realistes i és impossible saber com evolucionarà el tema de l’aigua, però estem convençuts que podrem mantenir el cabal mínim per treballar amb una certa normalitat durant tota la temporada”. El responsable de l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà explica que fins i tot es pot ajustar l’horari de l’activitat per aprofitar millor la baixada d’aigua, treballant 4 hores al matí a la zona nord del riu i 4 hores a la tarda a la zona sud.

Dolcet també destaca la bona previsió de visitants durant aquesta Setmana Santa en activitats aquàtiques als embassaments (especialment a Sant Antoni, Terradets i la Torrassa), escalada, BTT o senderisme.

El Rafting Parc de la Seu d’Urgell, per la seva banda, ha començat molt positivament la campanya adreçada al gran públic i als grups escolars —per a entrenaments i competicions esportives el parc olímpic funciona tot l’any—, segons afirma Jordi Carrascal, director comercial de l’equipament. Les previsions per a Setmana Santa són bones, especialment per a dissabte i diumenge, amb reserves corresponents majoritàriament a parelles i grups familiars. Les activitats estrella seran el piragüisme en aigües tranquil·les i, sobretot, el ràfting al canal d’aigües braves. El parc també ofereix lloguer de bicicletes —amb més de 1.000 quilòmetres de camins senyalitzats—, rocòdrom i activitats com el pàdel-surf, estrenat l’any passat.

Gràcies a l’excel·lent xarxa d’empreses i d’equipaments i a les condicions orogràfiques, envoltades d’uns paisatges i d’una natura espectaculars, la demarcació de Lleida, i sobretot les comarques del Pirineu, han esdevingut des dels anys 80 un referent a l’Estat espanyol i al sud d’Europa en l’àmbit del turisme actiu i els esports d’aventura.

A banda de la procedència geogràfica dels usuaris, molt diversa, els responsables del sector remarquen la gran varietat d’opcions que presenta el turisme actiu, amb propostes per a tots els gustos, edats i graus de preparació. Així, una de les tipologies de client que més han crescut en els darrers anys la formen els grups familiars, que solen optar per activitats com el senderisme, el ràfting, l’hípica o els parcs d’aventures (tirolines). També ha adquirit una gran importància el turisme escolar, un sector molt actiu durant el final del curs acadèmic i que el perllongarà durant l’estiu gràcies a les activitats de colònies.

Les més de 260 empreses de turisme actiu, distribuïdes per tot el territori, ofereixen els seus serveis en més de 50 activitats de tot tipus. De fet, la demarcació de Lleida excel·leix tant en els esports aquàtics —especialment els fluvials— com en els terrestres i aeris.

En el primer àmbit, les aigües dels rius Noguera Ribagorçana, Noguera Pallaresa, Garona i Segre són ideals per a la pràctica d'esports aquàtics, tant per la bravesa d'alguns trams com per la tranquil·litat d’altres. El ràfting és l'activitat estrella i la Noguera Pallaresa, al seu pas per la comarca del Pallars Sobirà, és considerat un dels millors rius d'Europa per a la pràctica d’aquesta modalitat esportiva. Però a les comarques de Lleida també es pot practicar el descens de barrancs (es pot practicar en molts llocs, com el congost de Collegats), el caiac, el piragüisme d’aigües braves, l'hidrospeed, l’hidrotrineu i el busseig en embassaments i estanys d’alta muntanya.

Per a aquells que vulguin practicar esports en aigües més tranquil·les també hi ha una oferta àmplia i variada: piragüisme, motos d'aigua, activitats subaquàtiques, caiac, esquí aquàtic, vela, hidrobob, pàdel-surf, windsurf i ultra-tub.

Els llocs ideals per gaudir d’aquestes activitats són l'embassament de Rialb, el Parc Olímpic de la Seu d'Urgell, el Parc del Segre de Ponts, les dues grans basses de Gimenells, els embassaments de Moralets, Sallente, Sant Antoni i la Torrassa o l’estany de Certascan, a més de 2.000 metres d'altitud.

Altres tipus d'esport que es practica molt a Lleida a causa de les excel·lents condicions de vent són els basats en l’aire, incloent activitats com el parapent, ala delta, passejades en globus o ultralleugers. Alguns dels indrets òptims a Lleida per practicar aquests esports són la serra del Montsec, a Àger ­–el lloc ideal per a aquestes modalitats–, i les valls d'Organyà.

Quant als esports de terra, cal dir que els visitants poden gaudir de nombroses rutes de trekking-senderisme i nordic walking, el BTT, l’hípica, el golf, les excursions en quads i en 4x4, el salt de pont, espeleologia, vies ferrades i l’escalada. És interessant destacar que Sant Llorenç de Montgai, Vilanova de Meià, Oliana i el congost de Terradets són zones molt freqüentades pels escaladors.

 

Més informació:

Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida
Tel. 973 24 54 08
Web: www.aralleida.cat

Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà
Tel. 973 62 10 02