Notícies
Presentació Turisme Actiu a Llavorsí

Les empreses de turisme actiu de Lleida esperen superar per primera vegada els 800.000 serveis durant aquesta temporada

Dimecres, juny 1, 2022
©Diputació de Lleida

El Patronat de Turisme treballa amb el sector per elaborar una guia d’empreses dedicades a aquestes disciplines que les categoritzarà per obtenir un segell de qualitat

La temporada de primavera i estiu de turisme actiu i esports d’aventura ja està a ple rendiment i amb unes molt bones previsions. L’objectiu és superar l’activitat prèvia a la pandèmia i arribar per primera vegada els 800.000 serveis contractats. El sector suma ja 271 empreses especialitzades en aquestes activitats de lleure i esportives.

Les comarques de Lleida es consoliden amb més força que mai com una referència en els esports d’aventura i el turisme actiu. Les previsions per a la present temporada són excel·lents per part d’un sector que ja suma 271 empreses, amb un creixement de 43 en relació a abans de la pandèmia. Aquestes ofereixen una cinquantena d’activitats de terra, aire i aigua, amb el ràfting com a gran protagonista, a tot el conjunt del territori.

Després d’un bon inici de temporada de turisme actiu i esports d’aventura per Setmana Santa, la campanya segueix a bon ritme aquesta primavera en espera d’uns mesos d’estiu que es preveuen bons. L’increment del turisme interior i la previsible tornada, en menor o major grau, dels visitants internacionals, avalen unes bones previsions per a aquest 2022. D’una banda, davant la situació de COVID s’ha consolidat la clientela de proximitat, tant la d’àmbit català com també estatal, i en segon lloc hi ha un major nombre d’empreses en el sector al conjunt de la demarcació, 43 més de les que hi havia abans de la pandèmia. Totes aquestes dades, sumades al bon ritme que està experimentat el sector turístic del Pirineu i les Terres de Lleida des de primers d’any, aporten optimisme a la indústria.

L’objectiu del Patronat de Turisme passa per assolir i superar els 767.789 serveis contractats l’any 2019 a Lleida, xifra rècord en aquest àmbit, i amb l’increment del nombre d’empreses, el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha manifestat que “es podria fins i tot superar per situar-se per sobre dels 800.000 serveis, xifra que representaria un increment del 4 % respecte a les del 2019 i un rècord per al conjunt de la demarcació”. Aquesta visió positiva també ve donada, com es deia, per la consolidació del client estatal i el retorn dels tradicionals visitants internacionals procedents de països com Alemanya, Anglaterra, Bèlgica, França i fins i tot els EUA, segons apunten els responsables de les empreses de turisme actiu.

Joan Talarn, que va presidir l’acte d’inici de la campanya al Pallars Sobirà a principis de maig, s’ha referit també al global de les 271 empreses que apleguen la nova temporada, el 80% de les quals es troben situades al Pirineu i Prepirineu, essent la comarca del Pallars Sobirà la que disposa d’una oferta més gran amb 67. El president de la Diputació ha recordat que el Pallars Sobirà va ser pioner en l’àmbit estatal en la creació d’empreses d’esports d’aventura i ja fa 36 anys que organitza baixades de ràfting. “Aquest és un dels potencials de la comarca que la distingeixen: saber trobar en el seu espai natural un motiu de gaudi turístic, respectuós amb l’entorn i que, per primera vegada, va servir per desestacionalitzar un sector, el turístic, que al Pirineu estava fortament identificat amb la neu. Amb els esports d’aventura, el calendari turístic s’allarga i, per tant, es potencia la creació de riquesa al territori.”, ha dit Talarn.

L’any 2019 aquest sector va ocupar un total de 2.016 persones, de les quals 822 van treballar a temps complet; 349, a temps parcial, i 845 eren personal autònom o freelance. L’impacte econòmic va ser de 108,65 milions d’euros en l’esmentat exercici (considerant els ingressos procedents de l’activitat mateixa, l’allotjament i la restauració), dels quals 32,86 milions van provenir de la contractació de les activitats. Els anys 2020 i 2021, durant la pandèmia, el nivell de serveis contractats va ser també molt bo quan es va permetre la mobilitat, però el resultat anual va estar per sota de 2019. Es calcula que el 2020 es van poder contractar al voltant d’un 50% de serveis de l’any anterior mentre que el 2021 el percentatge va oscil·lar entorn al 75%.

Estudi impulsat pel Patronat per a la categorització del sector dels esports d’aigua

Per la seva part, la vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, ha anunciat que el Patronat de Turisme, atenent la petició del sector i amb l’objectiu de dotar els serveis de turisme actiu d’uns majors estàndards de qualitat i donar un nou impuls a les empreses vinculades amb activitats aquàtiques, ja està treballant en l’elaboració i redacció d’una guia sobre les empreses de la demarcació de Lleida (Pirineu i Plana) dedicades a aquestes disciplines definint els elements necessaris per posar en valor i categoritzar les empreses d’activitats d'aigua. Pujol ha afirmat que “es tracta d’obtenir un segell que certifiqui que les empreses d’activitats aquàtiques, principalment les de ràfting, tenen un estàndard perquè l’administració competent pugui regular la seva categoria, qualificant aspectes com les instal·lacions, la titulació dels monitors, el material tècnic homologat, etc. A aquests apartats s’afegirà un nou vessant, propiciat per la pandèmia, relatiu a l’ordre, la neteja, el protocol sanitari i la reglamentació”.

L’alcalde de Llavorsí, Josep Vidal, i el president del consell Comarcal del Pallars Sobirà, Carles Isús, han destacat la recuperació de la presentació de la temporada desprès de dos anys de pandèmia que “han marcat un punt d’inflexió en posar encara més en valor l’entorn natural de la comarca amb el Parc Natural de l’Alt Pirineu i el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estrany de Sant Maurici i el riu Noguera Pallaresa, fet que ens converteix en una destinació molt desitjada pels turistes”.

El president de l’Associació d’Empreses de Turisme Actiu del Pallars Sobirà, Florido Dolcet, també han volgut agrair l’esforç i col·laboració de l’empresa hidroelèctrica Endesa, que regula el cabal del riu per adaptar la seva producció energètica a les necessitats de les activitats aquàtiques i del sector turístic durant el període de la campanya que finalitzarà el 15 d’octubre.

271 empreses distribuïdes per les 13 comarques lleidatanes

Les comarques de Lleida disposen per a aquesta nova temporada d’un total de 271 empreses dedicades a aquesta indústria turística, la majoria de les quals al Pirineu i Prepirineu de Lleida.

La distribució per comarques és la següent:

Pirineus

Alt Urgell: 24 empreses

Alta Ribagorça: 16 empreses

Cerdanya lleidatana: 26 empreses

Pallars Jussà: 31 empreses

Pallars Sobirà: 67 empreses

Solsonès: 16 empreses

Val d’Aran: 38 empreses

Total: 218 empreses

 

Terres de Lleida

Garrigues: 9 empreses

Noguera: 11 empreses

Segarra: 6 empreses

Segrià: 12 empreses

Pla d’Urgell: 5 empreses

Urgell: 10 empreses

Total: 15 empreses

 

TOTAL :  271 empreses

Evolució del nombre d’empreses de turisme actiu 2008-2022

ANY 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Empreses 144 142 159 178 171 206 223 234 224

 

ANY 2017 2018 2019 2020 2021 2022
Empreses 230 228 228 205 271

La temporada 2019, abans de la pandèmia, el conjunt de la demarcació de Lleida va disposar de 228 empreses operatives distribuïdes per les 13 comarques. El balanç del 2019 va ser molt satisfactori com s’ha esmentat, amb un increment del 4,79% respecte a l’any anterior, quan es van prestar 731.017 serveis de turisme actiu. Les activitats de terra van tenir la contractació de 374.717 serveis; les d’aigua, de 369.675, i finalment, de les d’aire se’n van registrar 23.397.

Un perfil de client variat i majoritàriament català

El visitant que practica activitats de turisme actiu i esports d’aventura a la demarcació de Lleida continua essent majoritàriament de Catalunya amb un 65% del total, sobretot de Barcelona i de la seva àrea metropolitana (74%), seguit del procedent de la mateixa demarcació de Lleida (13%), Tarragona (10%) i Girona (3%). Un altre 20% es desplaça des d’altres comunitats autònomes –bàsicament de Madrid (30%), el País Basc (30%) i la Comunitat Valenciana (30%) – i el 10% restant, des d’altres comunitats, mentre que el mercat estranger representava abans de la pandèmia el 15% dels clients.

Es preveu per a enguany un predomini dels grups familiars i d’amics, i s’ha recuperat amb força el públic escolar, que a l’estiu tindrà continuïtat amb els grups procedents de les colònies d’estiu.

La major part dels visitants contracten l’estada i l’activitat “en origen” per mitjà de les pàgines web i/o les xarxes socials i plataformes digitals, e-mail, SMS o fins i tot per WhatsApp. També s’ha consolidat en els darrers anys la tendència a reservar l’allotjament via on-line i l'activitat directament a les empreses de turisme actiu.

Al client, quan visita les comarques lleidatanes, li agrada fer senderisme, excursions i passejar per gaudir de la natura pel seu compte en un 80 % dels casos. A més, els visitants d’una certa edat valoren cada cop més el guiatge de les rutes.

www.aralleida.cat

www.pallarssobirà.cat