nota de premsa
El sector turístic de Lleida preveu repetir aquest estiu els bons resultats de l’any passat, quan es va registrar un rècord de visitants
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, acompanyat del vicepresident del Patronat de Turisme de la Diputació, Juan Antonio Serrano, i el director del Patronat de Turisme de la Diputació, Juli Alegre, han presentat aquest dimarts la campanya d’estiu, en la que el sector preveu repetir els bons resultats de l’any passat. La presentació ha comptat amb la participació del president de la Federació d’Hostaleria, Josep Castellarnau, la presidenta de la Federació de Càmpings, Cel Feliu, el membre de la junta de la Federació de Turisme Rural, Jaume Ramon, i el president de l’Associació d’Empreses d’Esports d’Aventura del Pallars Sobirà, Flòrido Dolcet.
Talarn ha reafirmat que “Lleida és una terra d’oportunitats” i ha subratllat que “s’estan generant molts llocs de treball gràcies al turisme”. Així mateix, ha assenyalat l’aposta que fa el sector turístic per “apostar per la qualitat”. Per la seva part, Serrano ha afirmat que “Lleida es consolida any rere any com una destinació de referència del turisme d’interior” i ha animat als visitants a ser “els protagonistes dels espais oberts, de la natura real, de l’economia de les empreses familiars i de proximitat”. Serrano ha explicat que aquest estiu es preveu que el Pirineu i les Terres de Lleida rebin més de 600.000 turistes i es generin més d’1,5 milions de pernoctacions.
En aquest sentit, el període de juny a setembre del 2023 es va tancar amb 604.314 turistes en establiments reglats, el que va marcar la millor xifra de visitants de la història. Pel que fa a les pernoctacions, l’any passat se’n van registrar 1.547.304, a les portes de revalidar el rècord de 2022, quan es va arribar a les 1.561.652 nits d’allotjament, segons les dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE).
Evolució de la xifra de visitants:
Estiu 2019* | Estiu 2022 | Estiu 2023 | |
Hotels | 389.248 | 356.428 | 377.817 |
Turisme Rural | 31.409 | 38.722 | 36.843 |
Càmpings | 129.730 | 167.405 | 171.678 |
Apartaments turístics | 15.163 | 18.882 | 17.976 |
TOTAL | 565.550 | 581.437 | 604.314 |
*Es compara amb les dades del 2019 perquè va ser l’últim any abans de la pandèmia i van suposar també un rècord.
Evolució de la xifra de pernoctacions:
Estiu 2019* | Estiu 2022 | Estiu 2023 | |
Hotels | 813.271 | 801.135 | 803.274 |
Turisme Rural | 87.580 | 117.823 | 118.121 |
Càmpings | 474.637 | 577.385 | 568.041 |
Apartaments turístics | 53.317 | 65.309 | 57.868 |
TOTAL | 1.428.805 | 1.561.652 | 1.547.304 |
*Es compara amb les dades del 2019 perquè va ser l’últim any abans de la pandèmia i van suposar també un rècord.
Les bones previsions per l’estiu venen avalades pels resultats dels primers quatre mesos de l’any, que es van tancar amb més visitants i més pernoctacions que el mateix període de 2023, segons l’INE. També es va registrar un increment del 25,3% de la xifra de turistes internacionals que va rebre la demarcació respecte a 2022, mentre que en comparació amb les dades del mateix període de l’any passat l’augment va ser del 12,74%.
El sector preveu l’arribada d’un públic majoritàriament català i de proximitat al llarg de la temporada d’estiu. Això no obstant, les dades del primer quadrimestre també apunten que es registrarà un augment del turisme internacional.
Castellarnau ha apuntat que després de la crisi sanitària del coronavirus, “s’ha consolidat el turisme familiar” i també ha instat als turistes a “redescobrir” Lleida. Feliu també s’ha mostrat convençuda que aquest estiu es tornarà a recuperar el nivell de turistes estrangers que el sector del càmping tenia abans de la pandèmia, una tendència que ja s’ha vist en els primers mesos de l’any. Així mateix, Ramon ha explicat que el segell Biosphere ha ajudat als establiments de turisme rural a millorar la seva oferta.
Pel que fa als esports d’aventura, Dolcet ha explicat que les últimes pluges han millorat les reserves d’aigua dels embassaments i també els cabals dels rius i els barrancs. En aquest sentit, ha afirmat que “estem entrant a l’estiu amb uns cabals de primavera”. També ha avançat que han registrat un increment del 4% en la xifra de grups escolars respecte a la campanya anterior.
Augment del 90% del personal contractat als càmpings durant l’estiu
Les comarques del Pirineu i les Terres de Lleida compten amb una oferta d’allotjaments que supera les 88.000 places. En concret, la demarcació disposa d’un total de 88.064 places entre els 418 hotels (19.472 places), 63 càmpings (22.749), 695 cases de turisme rural (5.193), 33 apartaments turístics (708), 66 refugis (2.072), 28 cases de colònies (2.270), 37 albergs de joventut (2.711), 5 granges escola (626), 6 campaments juvenils (368), 4.553 habitatges d’ús turístic (25.041), 31 llars compartides (115) i 57 àrees per autocaravanes (6.739).
Per fer front al gran volum de visitants que Lleida rep durant l’estiu, els allotjaments reforcen les seves plantilles. L’any passat, el personal dels càmpings de la demarcació va augmentar un 90,76%, perquè al juliol i a l’agost tenien 351 treballadors, mentre que la mitjana de l’any es va situar en 184, segons les dades de l’INE. En el cas dels apartaments turístics, l’increment va ser del 19,54%; en el dels hotels, del 19,51%, i en el de les cases de turisme rural, del 10,97%. A més a més, segons les dades de la Federació d’Hostaleria, la temporada d’hivern va acabar amb rècord d’afiliació de treballadors al sector de l’hostaleria, amb 11.000 persones.
Estudi de mobilitat dels turistes a partir de les dades de telefonia
Així mateix, un estudi de la Càtedra de Turisme d’Interior i Muntanya de la Universitat de Lleida (UdL), que compta amb la col·laboració del Patronat de Turisme, ha analitzat el volum de turistes que ha rebut la demarcació en els últims cinc anys a partir de les dades de telefonia mòbil que facilita l’INE. L’informe assenyala que entre juliol de 2019 i desembre de 2023, el Pirineu i les Terres de Lleida van rebre 7,9 milions de turistes. És un 41% més de viatgers que els que surten de la suma de les dades dels hotels, càmpings, turisme rural i apartaments. Això es deu al fet que aquesta nova estadística té en compte tots els desplaçaments que impliquen una pernoctació fora del lloc de residència habitual i inclou altres allotjaments que les dades oficials de l’INE no contemplen, com per exemple les segones residències. De fet, aquesta és la primera vegada que es comptabilitzen aquests altres visitants, ja que fins ara l’INE només incloïa les dades dels hotels, càmpings, cases de turisme rural i apartaments turístics.
L’estudi també mostra el creixement progressiu de la xifra de visitants, un increment que ja havia començat abans de la pandèmia i que només es va aturar per les restriccions a la mobilitat derivades de la crisi sanitària del coronavirus. En aquest sentit, a l’estiu del 2021 ja es va tornar a recuperar aquest increment i, segons l’informe, Lleida va comptar amb 1,54 milions de visitants. Aquesta xifra va augmentar fins als 1,77 milions el 2022 i l’any passat es van superar els 2 milions.
Pel que fa a l’origen dels visitants que rep la demarcació, els de la resta de Catalunya representen el volum més gran amb diferència amb més d’un milió de persones (la majoria provinents de Barcelona). Així mateix, 8 de cada 10 dels 353.236 turistes que arriben a Lleida des de la resta d’Espanya són de la Comunitat de Madrid, Aragó, Comunitat Valenciana i el País Basc. Pel que respecta als mercats internacionals, els principals són França, Andorra, Països Baixos, Alemanya, Bèlgica, Regne Unit, Itàlia, Àustria, Portugal i Suècia.
Lleida, tot el que busques és a l’interior
El Patronat de Turisme de la Diputació estrena campanya publicitària amb un nou eslògan: “Lleida, tot el que busques és a l’interior”, en referència a l’interior del territori i a l’interior de les persones, fent aquest viatge per les experiències úniques que es poden viure tant al Pirineu com a les Terres de Lleida, amb un patrimoni natural i cultural i una oferta d’activitats d’aventura de primer ordre, segons ha explicat Alegre. Totes aquestes experiències són el segell que diferencia la demarcació de les altres destinacions, així com l’aposta per un turisme sostenible i regeneratiu que pugui ajudar al desenvolupament econòmic del territori. La campanya disposa d’un pressupost d’uns 375.000 euros i posa el focus al mercat català, però també en el de la resta de l’Estat i el sud de França.