nota de premsa
El Pirineu i les Terres de Lleida reben el reconeixement de la categoria Biosphere Gold Destination a Fitur
El Pirineu i les Terres de Lleida han rebut a Fitur el reconeixement de la categoria Biosphere Gold Destination com a destinació compromesa amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) que impulsa el Patronat de Turisme, amb més de 200 empreses i entitats turístiques del territori compromeses amb la sostenibilitat.
El president de la Diputació, Joan Talarn, juntament amb el vicepresident del Patronat, Juan Antonio Serrano, la presidenta de la Comissió de Turisme, Rosa Pujol, el vicepresident primer de la Corporació, Agustí Jiménez i el cap de Promoció i Màrqueting, Juli Alegre,han rebut aquest matí en el marc de Fitur, que enguany posa el focus en la sostenibilitat com a fil conductor, la distinció de la categoria Biosphere Gold Destination per al Pirineu i les Terres de Lleida atorgada per l’Instituto de Turismo Responsable. La nova certificació reconeix no només la sostenibilitat turística desenvolupada en el territori a través de la formalització de plans de sostenibilitat, sinó també la feina duta a terme per estendre aquest compromís a les empreses i entitats turístiques de la destinació.
El lliurament d’aquesta distinció, que acredita l’aposta del Patronat de Turisme per seguir treballant per una gestió més sostenible del territori, ha tingut lloc aquest matí a l’espai “Ara Lleida” dins l’estand de Catalunya a Fitur 2024. El lliurament de l’acreditació l’ha fe el secretari general de l’Instituto de Turismo Responsable, Patricio Azcárate Díaz.
Joan Talarn, ha manifestat que “gràcies a l’impuls del Patronat de Turisme l’any 2021 es va aconseguir la certificació Biosphere Destination per al Pirineu i les Terres de Lleida, la qual va ser revalidada al març del 2023, i actualment la demarcació de Lleida disposa de 218 empreses i entitats turístiques que treballen en plans específics per millorar la sostenibilitat”, de les quals 27 estan ja certificades com a Biosphere Sustainable Life Style, 125 s’han compromès amb un pla de sostenibilitat revisat per Biosphere i la resta estan en procés.
Talarn ha subratllat el compromís adquirit per aquest gran nombre d’empreses i entitats de la demarcació de Lleida que s’han abocat i adherit a aquest projecte, duent a terme fins a la data d’avui 1886 accions amb 3.894 activitats vinculades amb la sostenibilitat i el turisme regeneratiu al Pirineu i les Terres de Lleida, generant sens dubte un impacte positiu en l’àmbit social i ambiental, a més de beneficiar l’economia local”. Tanmateix per part del Patronat de Turisme s’han dut a terme durant aquests tres anys altres 99 accions sostenibles valorades per processos d’auditoria externa independents i 150 activitats relacionades amb les àrees d’impacte de medi ambient, societat, economia i governança, per fomentar la sostenibilitat a la demarcació i impulsar l’adhesió d’empreses i entitats turístiques del territori.
El Patronat després d’assolir la certificació “Biosphere Destination” per al Pirineu i les Terres de Lleida l’any 2021, va oferir el 2022 a les empreses i entitats turístiques la plataforma “Biosphere Sustainable Lifestyle”, que ajuda el sector a desenvolupar plans de sostenibilitat personalitzats mitjançant la selecció de més de 500 activitats i accions sostenibles, vinculades amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. Tanmateix, des de finals de 2023 el Patronat ha ofert als ajuntaments de tota la demarcació de Lleida una línia de participació al desenvolupament de plans de sostenibilitat turística territorial en el marc del projecte Biosphere, alineats amb les estratègies i els plans desenvolupats pel Patronat.
Totes aquestes actuacions han estat la base de la distinicó atorgada avui a Fitur amb la certificació “BIOSPHERE GOLD DESTINATION”, gràcies al treball per la millora contínua en la sostenibilitat i la implicació del sector empresarial de la destinació, que van alineades amb el Pla Estratègic de Turisme del Pirineu i les Terres de Lleida 2023-2026 centrat en 4 objectius marc específics com són: Sostenibilitat, Excel·lència, Coresponsabilitat i Innovació.
El 2023 tanca lleugerament per sobre de les xifres rècord del 2022
Coincidint amb la celebració de FITUR 2024 s'han conegut les dades d'ocupació d'hotels del mes de desembre del 2023 de l’INE, fet que permet fer un balanç provisional del comportament turístic de l’any passat dels diferents sectors d'allotjament turístics de la demarcació de Lleida. El balanç provisional situa el 2023 amb un nou rècord, amb un lleuger creixement quant al nombre de visitants i de pernoctacions respecte al 2022 i una important recuperació del turisme internacional. Resten pendents de publicar els resultats del mes de desembre de turisme rural, càmpings i apartaments turístics, si bé poc faran variar el resultat final.
El president de la Diputació, Joan Talarn, com també el vicepresident del Patronat de Turisme, Juan Antonio Serrano, han expressat la seva satisfacció pels bons resultats assolits per la demarcació de Lleida l’any 2023, que consoliden d’una banda el fort creixement experimentat el 2022 en relació amb el 2019 abans de la pandèmia i situen l’any 2023 en una nova xifra rècord de visitants i de pernoctacions a la demarcació de Lleida. “Aquests resultats confirmen les previsions del mateix Patronat de Turisme a principis d’any i alhora ens donen confiança de cara al nou exercici 2024 en veure consolidat l’increment de l’any passat, amb l’objectiu de poder seguir en la senda de creixement que de forma continuada ha mantingut el sector turístic de Lleida des de l’any 2014 fins al 2019 i que només es va veure truncat per l’arribada de la pandèmia el 2020”, ha manifestat el president de la Diputació Joan Talarn.
Les dades provisionals del 2023 representen un augment en el nombre de viatgers d’un 3,4 % respecte a l’any 2022 i un lleuger increment d’un 0,20 % en el de pernoctacions, cosa que situa la xifra provisional de visitants en 1.342.500 enfront els 1.298.291 del 2022 i les pernoctacions del 2023 han pujat a 3.232.000 respecte a les 3.226.000 de l’any passat en els establiments de turisme reglat, segons les dades de l’INE. Cal recordar que l’any 2022 va representar el millor resultat de la història, amb un increment d’un 2,42 % en viatgers i d’un 10,65 % en pernoctacions en relació amb el 2019, abans de la pandèmia, segons les dades de l’INE en els establiments d’hoteleria, turisme rural, càmpings i apartaments turístics.
Per la seva banda, el vicepresident del Patronat de Turisme, Juan Antonio Serrano, ha posat en valor els bons resultats del turisme estranger de l’any 2023, que amb uns 233.200 visitants i unes 530.000 pernoctacions representen un creixement d’un 14,59 % més de viatgers i un 7,5 % més d’estades que els registrats el 2022. La campanya va cloure amb un increment significatiu respecte als guarismes del 2019. L’any anterior es va tancar igualant les xifres de pernoctacions i amb un 3,00 % menys de visitants. En canvi, enguany ha crescut un 11 % més en nombre de viatgers i un 7,5 % quant a les pernoctacions en relació amb el 2019, abans de la COVID-19.
Tots els sectors d’allotjament turístic presenten un millor resultat pel que fa al nombre de pernoctacions i viatgers d’abans de la pandèmia. En relació amb l’any 2022, els sectors d’hoteleria i turisme rural han seguit creixent, mentre que el càmping i els apartaments turístics han tingut un lleuger descens. El sector hoteler ha tancat el 2023 amb 2.032.988 pernoctacions enfront les 2.009.791 de l’any anterior, segons les dades de l’INE, cosa que representa un augment d’un 1,15 %. El turisme rural, pendents de les dades definitives de desembre, tancarà amb unes 251.000 pernoctacions davant les 241.460 del 2022 i un creixement del 4,5 %. Per la seva banda, el sector del càmping, que va créixer l’any 2022 un 29,5 % respecte al 2019, tancarà el 2023 amb unes 815.000 pernoctacions, que representa un descens d’un 2,20 % en relació amb l’any passat. Finalment, els apartaments turístics han tancaran amb unes 133.000 estades, enfront les 141.798 de l’any anterior, cosa que representa un descens d’un 6,6 %.
Tant el president de la corporació, Joan Talarn, com el vicepresident del Patronat, Juan Antonio Serrano i la vicepresidenta de la Comissió de Turisme, Rosa Pujol, s’han mostrat confiats a poder seguir mantenint aquest 2024 la senda del creixement del sector i la consolidació dels resultats assolits fins ara gràcies a la variada oferta de la demarcació durant els 365 dies de l’any amb una àmplia gamma de propostes, productes turístics i novetats en l’àmbit turístic, que el públic professional i també el visitant finalista trobarà a Fitur, el saló de turisme que s’ha inaugurat avui al matí i romandrà obert al públic fins diumenge, 28 de gener.
El Patronat de Turisme presenta un manual d’agències receptives del Pirineu i les Terres de Lleida per apropar oferta i demanda
El Patronat de Turisme de la Diputació presenta com a novetat a Fitur un manual de promoció i venda dels serveis i productes turístics del Pirineu i les Terres de Lleida que comercialitzen les agències receptives de Lleida adreçat als turoperadors turístics. El manual permet posar en contacte els turoperadors nacionals i internacionals amb les diferents agències receptives locals, amb la qual cosa facilita apropar l’oferta a la demanda.
El Patronat de Turisme de la Diputació presenta com a novetat a Fitur un manual de promoció i venda dels serveis i productes turístics del Pirineu i les Terres de Lleida que comercialitzen les agències receptives de Lleida adreçat als turoperadors turístics. El manual permet posar en contacte els turoperadors nacionals i internacionals amb les diferents agències receptives locals, amb la qual cosa facilita apropar l’oferta a la demanda.
El manual ofereix una segmentació de productes que van des de les activitats a la neu a rutes de senderisme, experiències d’observació d’estels, visites culturals teatralitzades, esports d’aventura o experiències gastronòmiques, entre d’altres. El catàleg s’ha editat en quatre idiomes (català, castellà, anglès i francès) amb informació detallada de les 18 agències receptives del Pirineu i les Terres de Lleida que participen en aquest projecte promogut pel Patronat de Turisme.
Consta de 30 pàgines amb una presentació de la destinació amb les principals icones turístiques del territori. Inclou un mapa d’operadors per identificar les zones i comarques on es troben ubicades les agències receptives de Lleida, un directori i una explicació personalitzada de cada agència amb informació de cadascun dels productes turístics que comercialitzen, la persona de contacte i totes les dades per telèfon, web o correu i xarxes socials per poder encetar l’intercanvi comercial. El manual inclou també informació de les diferents oficines de turisme municipals i dels consells comarcals.
El catàleg està disponible en format digital. Les 18 agències receptives de la demarcació que participen en aquesta iniciativa i el mateix Patronat de Turisme tindran al seu abast aquest manual com a eina de treball per a les seves accions promocionals amb els diferents turoperadors turístics.
Enllaç: https://www.aralleida.cat/wp-content/uploads/2024/01/Manual-guia-agencies-ara.lleida-CATALA-2023.pdf
Presentació de “Geoparc Orígens Virtualis Museum”
El president de la Diputació, Joan Talarn, juntament amb els representants de la corporació i del Patronat de Turisme, participaran avui en la presentació del projecte “GEOPARC ORÍGENS VIRTUALIS MUSEUM”, que tindrà lloc aquesta tarda a l’estand de Geoparques de España a Fitur i anirà a cura de José Antonio Muñiz, director de DIGIVISIÓN. Per part del Geoparc Orígens hi assistiran Àlex Garcia, secretari de l'Associació Geoparc i alcalde de Talarn; Anna Sentinella, tresorera de l'Associació Geoparc i alcaldessa de Baix Pallars; Xavier Mir, coordinador científic del Geoparc i Guillem Puras coordinador del Geoparc.
El projecte que presenta el Geoparc Orígens neix de l'objectiu de fer accessibles els resultats de les investigacions científiques a la societat. Virtualis Museum està recopilant dades, digitalitzant i produint contingut audiovisual de realitat virtual en els camps de la geologia, la paleontologia i el patrimoni cultural
El resultat esperat és convertir el Geoparc Orígens en un autèntic museu a l’aire lliure que, mitjançant l'ús de les noves tecnologies, permetrà als visitants aconseguir una experiència immersiva d'alta càrrega didàctica i emocional. Això permetrà dur a terme nous models de turisme i desenvolupament sostenible per al territori.
Àmplia representació del Pirineu i les Terres de Lleida a Fitur 2024
El Patronat de Turisme participa en el saló de Madrid, com en edicions anteriors, amb el taulell de “Pirineus”, on hi són presents els consells comarcals de l'Alt Urgell, l'Alta Ribagorça, la Cerdanya, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i el Solsonès, i amb el de “Terres de Lleida”, amb la participació dels consells comarcals de les Garrigues, la Noguera, el Pla d'Urgell, la Segarra, el Segrià i l'Urgell. La Val d'Aran disposa d’un espai propi dins del mateix estand de l'Agència Catalana de Turisme.
El Patronat de Turisme, per mitjà de la marca Ara Lleida, promociona a Fitur tota l'oferta de turisme que proposa la demarcació com ara la neu, el turisme actiu i els esports d'aventura, la natura, els productes culturals i la gastronomia, com també el patrimoni natural i cultural del conjunt del territori que ha estat reconegut per la UNESCO com a Patrimoni Mundial o bé amb altres segells internacionals, com a grans eixos. En document adjunt trobareu algunes de les novetats que la demarcació presenta a l’edició de Fitur d’enguany.