nota de premsa
El sector turístic de Lleida es mostra optimista davant la nova temporada d’estiu i el Patronat preveu poder recuperar els resultats del 2019, que va tancar amb un rècord històric
El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i els representants de les diferents associacions d’allotjament turístic de la demarcació de Lleida s’han mostrat molt optimistes de cara a la propera campanya d’estiu donada l’evolució positiva de la situació sanitària, la finalització de les restriccions i la recuperació de la confiança, que estan afavorint la reactivació del sector turístic en general i el de Lleida en particular per les pròpies característiques de la destinació. Aquest procés de normalització està repercutint positivament en l’àmbit dels allotjaments amb un bon ritme de reserves. La roda de premsa de presentació de la previsió d’ocupació turística per a aquest estiu i de la campanya de promoció turística, ha tingut lloc al castell de Montsonís, a la comarca de la Noguera aquest matí.
El president de la Diputació, Joan Talarn, ha recordat que des de l’estat d’alarma del 14 de març de 2020 fins ara, a causa de la COVID, la societat ha viscut diferents situacions que han restringit la mobilitat dels ciutadans amb una sèrie de mesures adoptades per preservar la salut de la ciutadania i contenir la propagació del coronavirus, però que al mateix temps han tingut una important repercussió per al sector turístic, molt lligat a la mobilitat. Talarn ha dit que sector empresarial ha hagut d’afrontar moments de gran dificultat per la impossibilitat de poder obrir al públic, amb la destrucció de llocs de treball i pèrdues econòmiques.
Malgrat tot, Talarn ha posat en valor 3 elements que han permès al sector tirar endavant: el territori de Lleida, pel seu caràcter natural i l’atractiu del paisatges, ideal per a un turisme de proximitat que busca entorns poc massificats; el fet de tenir un sector actiu i organitzat, que ha seguit treballant amb rigor i amb totes les mesures sanitàries per generar confiança entre els visitants; i la tasca del Patronat de Turisme, “que en els moments més difícils va ser capaç de fer d’interlocutor del sector, d’ajudar-lo i d’estar al seu costat” i que ara, a més, desenvolupa o participa en sengles campanyes de promoció turística.
Finalment, Talarn considera que, gràcies a la millora de les condicions sanitàries i si les bones previsions es compleixen, el 2021 serà un any turístic excel·lent per a les comarques de Lleida, “l’any de la recuperació”. El president s’ha mostrat convençut que “molta gent seguirà apostant enguany per fer vacances al Pirineu i les Terres de Lleida, perquè és la manera millor, més pràctica i més segura de conèixer la natura, la cultura i la gastronomia del nostre territori”.
Per la seva banda, Rosa Pujol, vicepresidenta del Patronat de Turisme, s’ha referit a la posició privilegiada que ha representat la destinació turística de Lleida en aquests moments de pandèmia en què els visitants, més que mai, han posat en valor els grans espais oberts i aquesta natura exuberant. Uns factors que van ser decisius per aconseguir un bon balanç de la temporada d’estiu del 2020, principalment a la zona del Pirineu i del Prepirineu, que durant els mesos de juliol, agost i setembre va experimentar un increment d’un 9 % quant al nombre de viatgers amb relació al mateix període de l’any 2019 i d’un 15 % en la xifra de pernoctacions. En canvi, ha recordat que al conjunt de la demarcació es va produir una davallada del 21 % en el nombre de viatgers respecte a l’any anterior i d’un 10’75 % en el de pernoctacions.
Segons Rosa Pujol, per al Patronat de Turisme l’objectiu és recuperar els resultats del 2019, que es va tancar amb un rècord històric quant al nombre de viatgers i de pernoctacions. Del 2013 al 2019 el sector turístic de les comarques de Lleida va mantenir una tendència de creixement positiu. Així mateix, ha afirmat que els indicadors que tenim ens han de permetre no només millorar els resultats de l’estiu passat, sinó també recuperar les xifres d’abans de la pandèmia durant els pròxims mesos de l’any. “Som optimistes i estem convençuts que gaudirem d’un estiu òptim, començant per aquest mateix cap de setmana que coincideix amb el pont de la festivitat de Sant Joan, en què ja preveiem una molt bona ocupació durant els 4 dies.”
L’estiu del 2019 els allotjaments de turisme reglat de la demarcació de Lleida com ara hotels, càmpings, turisme rural i apartaments turístics van tancar amb més de 565.000 viatgers i 1.428.000 pernoctacions, una xifra record tant en el nombre de viatgers com de pernoctacions, segons les dades de l’INE D’altra banda el turisme residencial d'apartaments, segones residències, refugis, colònies i albergs de joventut també mantindrà un bon nivell d’ocupació durant tot l’estiu, tal i com ja és habitual en aquesta època de l’any, si bé el nombre de pernoctacions no han estan comptabilitzades.
Increment de les reserves
El bon ritme de vacunació de la població i el descens del ritme de contagis de la COVID-19, la finalització de l’estat d’alarma i de les restriccions geogràfiques a la mobilitat i l’arribada del bon temps han donat un fort impuls al moviment turístic a les comarques de Lleida, que registren una notable reactivació de l’activitat en tots els àmbits. Els hotels, els càmpings i les cases rurals esta notant un increment de les reserves, especialment a les comarques del Pirineu, segons han explicat els representants de les diferents associacions d’allotjament turístic de la demarcació de Lleida en les seves intervencions a la roda de premsa.
Aquest procés de normalització està repercutint positivament en l’àmbit dels allotjaments, que està registrant un sensible augment d’usuaris i sobretot un important increment de reserves per als mesos d’estiu. Josep Castellarnau, president de la Federació d'Hostaleria de Lleida, ha remarcat que la pandèmia ha estat per a molta gent una oportunitat per conèixer l’atractiu dels grans espais oberts i naturals de Lleida, als quals s’afegeix al patrimoni cultural i festiu de la demarcació. Castellarnau ha afirmat que les previsions de cara a l’estiu per a l’hostaleria i la restauració són molt bones, començant per aquesta setmana –amb l’inici de les falles del Pirineu– i continuant pels mesos de juliol, agost i setembre. “Esperem una campanya llarga de tres mesos i que pot marcar l’inici d’una gran recuperació” del sector turístic, ha afegit.
Per la seva banda, Jaume Ramon, president de la Federació de Cases Rurals de Lleida, es mostra convençut que aquest estiu marcarà el retorn a la normalitat. Jaume Ramon ha asseverat que el turisme rural, present a totes les comarques de Lleida, “té el valor afegit de cobrir allò que un gran sector de la societat desitja, sobretot de les àrees metropolitanes: entorns poc massificats, on es pot estar relaxat i practicar un turisme tranquil amb activitats com la bicicleta”. El president de la federació ha dit que aquest factor, unit al final de totes les restriccions relatives al nombre màxim d’usuaris, han propiciat que el nombre de reserves sigui superior a les del 2019 i el 2020.
En la mateixa línia, Marta Cortina, presidenta de l'Associació de Càmpings de Lleida, afirma que el bon ritme de reserves confirma la tendència a gaudir d’unes vacances en espais lliures i sense aglomeracions en plena natura”. Segons Cortina, actualment la demarcació de Lleida té un entorn natural ideal per oferir el que la gent demana. Com a fet curiós, explica que els condicionaments de mobilitat de l’any 2020 van afavorir l’aparició de molts clients nous, que van escollir allotjar-se-se en càmpings de Lleida per la seva situació ideal, envoltats d’un entorn rural i saludable, i que com l’experiència va ser molt positiva ara molts d’aquests clients han decidit repetir en aquests mateixos càmpings. També ha afegit que el Pirineu comença a registrar una cert increment del turisme estranger de cara a aquest estiu.
La responsables de l’associació ha incidit en el bon funcionament dels Càmpings Bike&Run, establiments que han habilitat rutes circulars per fer caminant, corrent o en bicicleta per a aquelles persones que no volen agafar el cotxe. Cortina ha mencionat també que comença a detectar-se una certa presència de visitants estrangers, tot i que aquest estiu el gran gruix d’usuaris serà d’origen nacional.
Reactivació del sector
La reactivació del sector turístic s’ha traduït en el retorn de l’activitat presencial —respectant tots els protocols de seguretat sanitària— en els àmbits dels esports d’aventura, les festes (com les falles del Pirineu), els festivals, els esdeveniments esportius, els actes culturals i les fires, així com en l’obertura i ampliació d’horaris dels equipaments, serveis de tot tipus i elements patrimonials (monuments, museus, etc.) del territori. En l’àmbit gastronòmic, la flexibilització dels horaris del sector de la restauració ha ajudat també a reforçar l’activitat turística.
Turisme actiu
El turisme actiu de la demarcació de Lleida ha encetat la nova temporada amb 205 empreses i un bon ritme. La campanya ha arrencat amb un increment de l’activitat cap de setmana rere cap de setmana durant el mes de maig i el que portem de juny. A partir d’ara, el sector afronta la temporada amb il·lusió i amb bones previsions per als mesos d’estiu donat el ritme de les reserves. La previsió per a aquest any 2021 és poder superar la xifra dels 550.000 serveis, els quals tindran la seva major incidència durant l’estiu. L’any 2019 el turisme actiu va contractar 767.789 serveis. L’any 2020 el conjunt de les empreses de turisme actiu van patir una pèrdua d’activitat d'un 45 % de serveis respecte a l’any anterior. S’estima que se’n van contractar 444.028, cosa que representa aproximadament un 55 % respecte a l’any 2019, que es van poder materialitzar gràcies al bon comportament que van tenir durant la temporada d’estiu, el qual va permetre remuntar a mitges una temporada dolenta.
Estudi Ransdstad
La reactivació s’està notant en el nivell de reserves, com també en les dades de l’estudi elaborat per Randstad, la primera empresa de recursos humans de tot l’Estat, en la publicació de les seves previsions de contractació de personal de cara a la propera campanya d’estiu, tenint en compte les dades dels sectors del comerç, el transport, la distribució, l’hoteleria i l’oci. L’estudi preveu una contractació per a aquesta campanya a les comarques de Lleida de 4.210 persones, davant les 3.443 de l’any 2020, cosa que representa un increment d’un 22,3 %. Aquest percentatge se situa per sobre de la mitjana estatal, del 20,7 %, i en el segon lloc en l’àmbit de Catalunya després de Barcelona, on es preveu un increment del 26,4 %.
Temporada d’estiu 2020
La demarcació de Lleida, exceptuant la ciutat de Lleida i els municipis de la Plana, va tancar la temporada d’estiu anterior més bé del que es preveia a l’inici de la campanya. A la zona del Pirineu i el Prepirineu lleidatà els resultats van ser millors que les xifres d’ocupació registrades l’any 2019, les quals representen en el seu conjunt un dels millors guarismes. Durant els mesos de juliol, agost i setembre de l’any 2020 la zona del Pirineu i el Prepirineu de Lleida va tenir un increment d’un 9 % quant al nombre de viatgers amb relació al mateix període de l’any 2019 i d’un 15 % en la xifra de pernoctacions. En canvi, en l’anàlisi de les dades al conjunt de la demarcació es va produir una davallada respecte a l’any anterior d’un 21 % en el nombre de viatgers i d’un 10’75 % en el de pernoctacions, principalment a causa del resultat dels establiments d’hoteleria durant el mes de juliol per culpa del confinament que van patir la ciutat de Lleida i 6 municipis de Segrià.
Durant els mesos de juliol, agost i setembre de l’any passat el sector hoteler va patir un descens al conjunt del territori d’un 33’24 % quant al nombre de viatgers i d’un 26’4 % en la xifra de pernoctacions. En canvi, el turisme rural, els càmpings i els apartaments turístics, amb menys incidència a les comarques de la Plana, van tancar els mesos d’estiu amb un increment respecte al 2019, que com s’ha dit va ser un dels millors. Els càmpings van registrar un creixement d’un 4,57 % en el nombre de viatgers i d’un 2’40 % en el nombre de pernoctacions, els apartaments turístics van incrementar els turistes en un 9 % i les pernoctacions en un 10’45 % i el turisme rural els viatgers van representar un 6 % més que l’any anterior però l’estada va ser més llarga, fet que va donar lloc que l’augment de les pernoctacions se situés en un 41,6 %.
Perfil del visitant
En quan al perfil del visitant, l’estiu del 2020 tres de cada quatre turistes que es van allotjar als establiments d’hoteleria del Pirineu i les Terres van ser catalans. Segons dades de l’INE sobre la procedència dels viatgers allotjats en establiments hotelers de les comarques lleidatanes durant els mesos d’estiu del 2020, el 77 % van ser catalans, 23 punts per sobre dels registrats l’estiu del 2019, quan van representar el 54 %. En canvi, el turisme estranger es va quedar el 2020 en un 6 % del total de visitants, davant el 17,6 % de l’any 2019. I el públic de la resta de comunitats autònomes allotjat en establiments d’hoteleria de Lleida durant l’estiu va representar l’any passat el 16 %, davant el 28 % de l’any anterior.
Per a aquest estiu s’augura també que una bona part dels turistes seran catalans, si bé es preveu que la xifra dels procedents d’altres comunitats s’incrementarà, així com la part del turisme internacional, si bé la seva presència es donarà en percentatges baixos respecte a anys anteriors.
Per zones, el Pirineu de Lleida amb la Val d’Aran, els dos Pallars, l’Alta Ribagorça, l’Alt Urgell, la Cerdanya lleidatana i el Solsonès, juntsment amb la comarca de la Noguera concentraran les xifres d’ocupació més altes. La resta de comarques i la mateixa ciutat de Lleida també es preveu un bon comportament en l’ocupació turística per aquest estiu.
Una oferta de 75.500 places places
L’oferta d’allotjament turístic per a aquest any 2021 a les comarques de Lleida entre hotels, càmpings, turisme rural, apartaments turístics, refugis, instal·lacions juvenils i albergs se situa en 75.500 places.
Per tipus d’allotjament, l’oferta d’hoteleria és de 416 establiments amb 19.427 places (a l’estiu no estarà oberta al 100 % de la oferta); turisme rural, 665 cases i 4.874 places, i càmping, 63 establiments i 22.784 places, de les quals més de 4.000 són de bungalous. La resta de l’oferta engloba els 30 apartaments turístics (amb 674 places), els 38 albergs (2.780), els 66 refugis (2.072), les 28 cases de colònies (2.263), les 6 granges escola (686) i 3.531 habitatges d’ús turístic amb 19.420 places.
Campanya “Lleida, vola de nou”
El cap de promoció i màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre, ha parlat també per explicar que, per tal de donar suport a la reactivació del sector turístic del Pirineu i les Terres de Lleida, el Patronat ha impulsat una campanya pròpia amb el lema “Lleida, vola de nou” i ha participat en una segona campanya impulsada per l’Agència Catalana de Turisme en col·laboració conjunta amb la resta de patronats de les diputacions catalanes i Turisme Val d’Aran, com ja es va fer per primera vegada l’any passat. Es tracta d’una campanya destinada a fer una acció de promoció conjunta del territori més enfocada a escala estatal i també amb accions específiques adreçades al mercat francès en l’àmbit internacional. El pressupost per a les dues campanyes és de 500.000 euros.
La campanya del Patronat “Lleida, vola de nou” vol transmetre un missatge de recuperació, de tornar a la normalitat i poder gaudir dels espais naturals del conjunt del territori , amb una nova mirada. La campanya manté les inicials ADN Lleida: Autèntica, Diferent i Natural que defineixen els principals atributs de les comarques de Lleida.
És una campanya planificada per poder respondre a una demanda més sensibilitzada i que té més que mai la necessitat de gaudir de les escapades de cap de setmana, festius o de vacances per connectar de nou amb la natura, els espais oberts i les activitats a l’aire lliure i allotjar-se en establiments que garanteixen i vetllen per la seva seguretat, tot descobrint l’essència del Pirineu i les Terres de Lleida.
La nova campanya, creada per l’agència EADe Comunicació, fa visible la diversitat de Lleida com una destinació líder de turisme d’interior i de muntanya i les activitats que proposa el conjunt del territori des de la Plana fins als Pirineus, amb una oferta per a tots els públics i vinculada amb la conservació tant dels recursos naturals com de la cultura i les tradicions dels habitants, i contribuir així a millorar la imatge de qualitat.
“Lleida, vola de nou” incorpora com a element prescriptor de l’oferta una papallona de color verd com a símbol de la sostenibilitat, un valor que ara, amb la crisi de la COVID-19, ha arribat per qüestionar-nos com vivim, com creixem i quin futur volem gràcies a una conscienciació creixent cap al nostre entorn. Des de la Diputació i el Patronat de Turisme estem compromesos amb aquests valors, tal com avala la certificació “Biosphere Destination” que aquest darrer mes de maig s’ha concedit al Pirineu i les Terres de Lleida.
Pel que fa a la part d’imatge gràfica per a les publicacions de premsa escrita, la campanya mostra diferents fotografies del territori adreçades a promoure els productes de cultura, natura, turisme actiu, turisme familiar i gastronomia. També s’han produït espots de televisió, falques de ràdio i continguts per a xarxes i suports online.
La campanya publicitària tindrà una incidència especial a Catalunya a través dels principals mitjans de premsa escrita d’informació general, a la ràdio, la televisió, internet i publicitat exterior. La promoció tindrà també una incidència al País Valencià, a la Comunitat de Madrid, a les Illes Balears i al País Basc.
Campanya amb l’Agència Catalana de Turisme “Un lloc fet a mida”
D’altra banda, el Patronat de Turisme també ha participat en la campanya “Catalunya, un lloc fet a mida” que va posar en marxa el mes de maig la Generalitat de Catalunya, amb les gràfiques adaptades a Lleida en el marc del pla de reactivació del sector. Aquesta campanya es va idear per donar resposta a les necessitats actuals de la demanda turística: evitar els llocs amb major concentració turística, ser respectuós amb el medi ambient i amb l’entorn, connectar amb el lloc que es visita, sentir-se local i viatjar compartint moments amb amics i familiars. La campanya s’adreça als mercats català, espanyol, francès, britànic, del Benelux i alemany.
Es tracta d’una campanya diferenciadora i allunyada de les fórmules tradicionals que utilitzen les destinacions per promocionar-se, ja que destaca les emocions que es viuen viatjant a Catalunya. D’aquesta manera, es pretén relacionar els paisatges amb sensacions que mostren el territori com un lloc on crear records memorables a través de fotogrames realistes.
En aquest sentit, l’anunci posa en relleu les experiències que es poden viure a casa nostra mostrant indrets diversos. Les gràfiques de Lleida, amb el lema “Benvinguts a la vostra Lleida, un lloc fet a mida”, inclouen imatges com ara del Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, de La Seu Vella i de l’activitat de la BTT.
S’adjunta l’adreça per descarregar les imatges, els espots i les falques de campanya: https://www.aralleida.cat/campanya-de-publicitat-estiu-2021/