El Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC), situat a Solsona, preveu que la campanya de bolets d’enguany sigui relativament normal, superant les dels darrers cinc anys, que han estat per sota de la mitjana habitual. Juan Martínez de Aragón, micòleg i investigador del CTFC, explica que la producció s’hauria de situar entre els 50 i 60 quilos per hectàrea de mitjana a tot el territori, tot i que aquesta xifra variarà molt d’una zona a una altra i dependrà directament de la reactivació de la pluviometria, que ha estat molt escassa durant l’agost.
La climatologia d’aquest darrer mes ha estat poc favorable, amb un dèficit hídric important, un fet que retardarà l’inici de la temporada, segons explica l’especialista del CTFC. Martínez de Aragón considera, però, que l’evolució de les pròximes setmanes, amb factors com la calor, el vent i molt especialment la pluja, serà decisiva per salvar la campanya. La producció de bolets, amb pluja abundant, podria arribar als 90-140 quilos per hectàrea a les zones de pi roig, entre 30 i 80 a les zones de pinassa i 30 quilos a les de pi blanc.
La demarcació de Lleida, pel seu caràcter eminentment rural i per la seva orografia, afavoreix l’aparició d’una gran varietat de bolets silvestres. Durant els mesos d’octubre i novembre fonamentalment, els boscos i els prats del Pirineu ofereixen una gran diversitat de vegetació i de clima que propicien la recol·lecció de fongs. Rovellons, fredolics, ceps, cama-secs, moixernons i camagrocs neixen a les diferents comarques de Lleida, especialment a la Val d’Aran, l’Alt Urgell, l’Alta Ribagorça, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà, la Segarra i el Solsonès.
Propostes micològiques arreu del territori
Els visitants del Pirineu i les Terres de Lleida, a més de cercar bolets, trobaran un ampli ventall d’activitats relacionades amb el món dels fongs com ara les Jornades Gastronòmiques Km0 a l’Alta Ribagorça (de l’1 d’octubre a l’1 de novembre), la Fira del Rovelló de Coll de Nargó, a l’Alt Urgell (26 i 27 d’octubre), que se celebra conjuntament amb l’Aplec de l’Escalada; les XI Jornades Micològiques del Pallars Jussà (els caps de setmana d’octubre); Solsoterra-Fira de la Terra del Solsonès (19 i 20 d’octubre), que aplega la Fira Ecològica i el Mercat del Bolet i altres activitats al voltant dels fongs, i Boletus (Fira del Bolet d’Isona), al Pallars Jussà (27 d’octubre).