Page 76 - Ara Lleida - Revista 49
P. 76

L’ESGLÉSIA DE SAURÍ




                ES VESTEIX DE NATURA








                “Lloem el que és antic i menyspreem allò que és modern”


                Tàcit











        Els frescos són una creació contemporània del prestigiós artista català Santi Moix, nascut a Barcelona i establert des de fa 33 anys a Nova York. (Bàrbara Chalamanch)

        Acostumem a  identificar les esglésies antigues del Pirineu lleidatà amb art romànic, fet lògic si considerem que
        aquest estil, molt present en l’arquitectura, la pintura i  l’escultura dels temples pirinencs, ha assolit
        un reconeixement i una projecció mundials. Però de vegades ens trobem amb excepcions remarcables, com és el

         cas de Saurí, un llogarret de muntanya situat al bell mig de la vall d’Àssua, al Pallars Sobirà, a 1.200 m d’altitud,
        amb poc més de quinze habitants censats. Allí, esperant-nos rere les pedres d’un edifici d’estètica sòbria,

        hi trobem un tresor amagat.



















        Una obra originalíssima que cavalca entre el figuratiu i l’abstracte, entre l’espiritualitat pròpia d’una construcció religiosa i l’exuberància física del paisatge que l’envolta. (Bàrbara Chalamanch)



        L’edifici al qual ens referim és l’església de Sant Víctor de Saurí, i el tresor en   altres sis famílies, van comprar un edifici del poble, “Casa Tània“, per establir-hi la
        qüestió són uns frescos murals. El primer que imaginem és un conjunt de pintura   residència d’estiueig. Aquell fet va establir un lligam íntim entre el poblet pallarès
        medieval, però, en realitat —i aquí rau el què de l’assumpte— el que trobem a   i l’artista, que ha continuat trepitjant el paratge amb una fidelitat encomiable. I
        l’interior del temple són uns frescos amb una antiguitat de... 4 anys! Es tracta, en   va ser en una Festa Major de Saurí, segons explica l’artista, quan alguns veïns del
        efecte, d’una creació contemporània del prestigiós artista català Santi Moix, nascut   poble li van deixar caure la idea de pintar l’interior de l’església.
        a Barcelona i establert des de fa 33 anys a Nova York. Una obra originalíssima que
        cavalca entre el figuratiu i l’abstracte, entre l’espiritualitat pròpia d’una construcció   Després d’algunes reticències inicials (“no havia fet mai res similar i al principi em
        religiosa i l’exuberància física (vehiculada sobretot per mitjà de temes vegetals)   semblava una idea estranya“, ens diu el mateix artista), Moix acaba acceptant
        del paisatge que l’envolta, expressat tot el conjunt amb un cromatisme lluminós i   el repte, animat en bona part per l’excel·lent predisposició de la Generalitat de
        alhora subtil que crea en l’observador —poc acostumat a aquest contrast entre un   Catalunya i del Bisbat d’Urgell, que veuen en el projecte una oportunitat de
        continent secular i un contingut modern— una sensació desconcertant, estranya i   recuperar i posar en valor un edifici històric i de crear un pol d’atracció turística
        suggeridora al mateix temps.                                   (posteriorment, la  Diputació  de Lleida,  el Consell  Comarcal  del Pallars Sobirà  i
                                                                       l’Ajuntament de Sort, municipi al qual pertany Saurí, s’incorporaran al projecte).
        Probablement el visitant es preguntarà els orígens d’aquesta troballa insòlita. I els
        orígens, curiosament, tenen molt a veure amb la infància de Moix, vinculada en   El repte es materialitza la tardor del 2015, moment en el qual el creador barcelonès
        bona part a Saurí: al començament dels anys 70 els seus pares, juntament amb   desenvolupa el projecte adaptant-se a les exigències de la tècnica del fresc, l’escollida




     76
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81