Lleida, Divendres 1 abril 2022

nota de premsa

El Patronat de Turisme de la Diputació, conjuntament amb els diferents patronats del Pirineu i les Terres de Lleida, participen a la fira B-Travel de Barcelona per reforçar la promoció turística del territori davant el públic català i de proximitat i amb la confiança que aquest any 2022 sigui el de la plena recuperació de tot el sector turístic després de la pandèmia

Els establiments d’hoteleria i càmping de la demarcació de Lleida tanquen els dos primers mesos de l’any 2022 amb el millor resultat de tots els temps

Els establiments d’hoteleria i càmping de la demarcació de Lleida han tancat els dos primers mesos d’aquest any 2022 amb els millors resultats de tots els temps, segons les dades de l’INE que ha donat a conèixer avui el cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre, en el marc de la fira B-Travel de Barcelona. Juli Alegre ha manifestat que “esperem que aquests bons resultats dels dos primers mesos de l’any siguin un bon preludi de la recuperació del conjunt del sector durant aquest any després de dos anys d’afectació directa de la pandèmia sanitària”.

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida participa al saló B-Travel de Barcelona que s’ha inaugurat aquest matí i romandrà obert al públic fins diumenge per captar i fidelitzar el públic finalista català amb un ampli ventall de propostes i activitats en vista a les properes vacances de Setmana Santa, que posarà el punt final a la temporada d’esquí 2021-2022 i serà pràcticament el punt d’arrencada dels esports d’aventura i el turisme actiu a la demarcació de Lleida. D’altra banda, els diferents patronats de turisme de la demarcació que participen al saló promocionaran la diversitat de l’oferta turística del Pirineu i les Terres de Lleida i el conjunt de valors vinculats amb grans espais oberts i els entorns naturals, allunyats de les destinacions més massificades i considerats uns llocs més relaxants i ben valorats pel públic durant la pandèmia sanitària.

La pandèmia va incrementar els turistes catalans La fira B-Travel ha estat des de sempre un saló de referencia per al sector turístic de les comarques lleidatanes, atès que representa el principal mercat turístic de procedència per al conjunt del Pirineu i les Terres de Lleida. Aquesta rellevància del mercat català s’ha fet encara més evident en aquests darrers dos anys de pandèmia sanitària, quan el nombre de les pernoctacions s’ha incrementat. Les estades dels turistes catalans allotjats en els establiments d’hoteleria de la demarcació de Lleida l’any 2019, abans de la pandèmia, van representar el 64,54 % entre els turistes del conjunt de l’Estat espanyol. És a dir, pràcticament 2 de cada 3 pernoctacions fetes pels turistes del conjunt de l’Estat espanyol van ser de Catalunya. L’any 2020, coincidint amb el primer any de la COVID-19, el percentatge de les pernoctacions dels turistes catalans va augmentar 5 punts fins al 69,15 %. I l’any passat, el 2021, el guarisme es va incrementar fins al 73,03 %. És a dir, pràcticament 3 de cada 4 turistes del conjunt de l’Estat que van pernoctar en establiments d’hoteleria van ser catalans. Aquestes dades del sector hoteler facilitades per l'INE són, de fet, extrapolables quant a percentatges a la resta de sectors d'allotjament turístic de la demarcació lleidatana. També el públic català representa el client majoritari pel que fa a la contractació de les activitats de turisme actiu i esports d’aventura.

Un bon inici de l’any 2022 com a preludi de la recuperació del sector El Patronat de Turisme, juntament amb la resta d’entitats de promoció turística del territori que participen a la fira B-Travel, preveuen que aquest any 2022 pugui ser el de la plena recuperació turística per al conjunt de la demarcació de Lleida i la represa de la plena normalitat d’abans de la COVID. En aquest sentit el Patronat de Turisme participa a la B-Travel 2022 amb un renovat optimisme pel que fa a l’evolució del sector turístic per a enguany, que d’entrada és avalat pel bon comportament turístic que han tingut els sectors hoteler i càmping en el conjunt de la demarcació de Lleida els mesos de gener i febrer d’aquest any, amb les dades de l’INE, segons ha destacat el cap de Promoció i Màrqueting, Juli Alegre, en el marc de la celebració del B-Travel.

Alegre ha explicat que el sector d’hoteleria del Pirineu i les Terres de Lleida, que durant el 2020 i el 2021 va patir de forma més directa els efectes de la pandèmia en relació amb la resta de subsectors d’allotjament turístic a la demarcació de Lleida, “ha tancat els mesos de gener i febrer d’enguany amb el millor resultat de tots els temps”, en bona part gràcies al bon ritme de la temporada d’esquí. També el sector del càmping ha tingut el seu millor registre de tots els temps durant els mesos de gener i febrer d’enguany.

Alegre ha explicat que els establiments d’hoteleria han obtingut el millor resultat de tots els temps dels quals es tenen dades de l’INE i han incrementat un 4,4 % el nombre de pernoctacions respecte al mateix període de temps de l’any 2020. Cal recordar que durant els mesos de gener i febrer de 2020, abans de l’inici del tancament el 14 de març de la mobilitat i de les restriccions per la COVID-19, els establiments d’hoteleria, turisme rural, apartaments turístics i càmpings del Pirineu i les Terres de Lleida van arribar a experimentar un creixement d’un 19 % quant al nombre de viatgers i d’un 20 % pel que fa a la xifra de pernoctacions respecte als mesos de gener i febrer del 2019.

Els establiments d’hoteleria han rebut durant el gener i el febrer d’enguany 166.779 viatgers que han generat 419.701 pernoctacions, davant les 401.912 que es van generar l’any 2020 i que ja van representar una de les millors dades en aquest període de temps. La tercera millor xifra de pernoctacions es remunta a l’any 2006, amb 396.234 pernoctacions. Pel que fa al nombre de viatgers han estat pràcticament els mateixos de l’any 2020 quan se’n van registrar  168.000.

Un altre indicador positiu és la progressiva recuperació que està experimentat el turisme internacional tot i que encara es troba per sota de les dades del 2019 i dels dos primers mesos del 2020. El nombre de viatgers estrangers durant els mesos de gener i febrer d’enguany ha estat de 33.521,  un  1,6 % per sota dels registrats l’any 2020, que es va tancar en els sectors d’hoteleria i càmping en  34.076 turistes internacionals, mentre que el nombre de pernoctacions d’ estrangers ha tancat amb 92.672 enfront els 100.594 dels 2020    que representat una baixada del 7,8 %, respecte el mesos de gener i febrer del 2020. Les xifres de les pernoctacions del turisme estranger l’any 2020 van representa una pèrdua del 67 % en relació l’any 2019 i les del 2021 en relació també amb el 2019, abans de la pandèmia,  es va situar en una davallada del 64,58 % en el nombre de pernoctacions i d’ 55.68 % en el nombre de viatgers.

El sector del càmping també millora resultats Per la seva banda el sector del càmping també ha registrat el millor resultat de tots els temps durant els dos primers mesos de l’any. El gener i febrer el sector del càmping  ha rebut 21.759 turistes que han fet 51.402 pernoctacions. Unes xifres que representen un increment d’un 26 % més de pernoctacions i un 16 % més de viatgers que  l’any 2020, abans del confinament per la pandèmia i el millor registre que hi havia fins ara. El turisme rural, per la seva banda, ha baixat en un 10 % respecte les dades del 2020 amb 10.485 pernoctacions enfront les 12.000 de fa dos anys. Davant d’aquests conjunt de resultats, Juli Alegre s’ha mostrat optimista de cara a l’evolució del sector de cara a aquest any 2022.

Espai Pirineu i Terres de Lleida al B-Travel El saló B-Travel de Barcelona, que se celebra al recinte firal de Montjuic des d’avui fins divendres, ha estat inaugurat aquest migdia pel conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent. El cap de Promoció i Màrqueting del Patronat de Turisme, Juli Alegre, juntament amb els tècnics del Patronat, han participat de l'acte d'inauguració i han rebut el conseller a l'espai Ara Lleida.

El Patronat participa amb la marca Ara Lleida a  la mostra amb els mostradors de Pirineu de Lleida i Terres de Lleida, dins l’estand de Catalunya de l’Agència Catalana de Turisme i el segell de “Biosphere Destination”. Un segell que és el reflex de l’aposta del Patronat per la sostenibilitat de la destinació i la seva alineació amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible i l’acord de París contra el Canvi Climàtic a través de la Carta Mundial de Turisme Sostenible +20.

A l’espai del Pirineu de Lleida el visitant podrà trobar el conjunt de l’oferta turística dels consells comarcals de l’Alt Urgell, l’Alta Ribagorça, la Cerdanya, el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i el Solsonès, i a l’espai Terres de Lleida, l’oferta dels consells comarcals de les Garrigues, la Noguera, el Pla d’Urgell, la Segarra, el Segrià i l’Urgell. La Val d’Aran i Turisme de Lleida tindran un espai diferenciat dins l’estand de l’Agència Catalana de Turisme.

L’espai del Patronat amb la marca “Ara Lleida” s’articula al voltant dels eixos bàsics del turisme lleidatà amb els productes de cultura, gastronomia, turisme familiar, turisme actiu i esports d’aventura, neu, cicloturisme, moturisme i el catàleg de destinació. Tots dos mostradors incorporen el claim de la campanya “Lleida, t’espera de nou” amb la papallona com a símbol del compromís del territori amb la sostenibilitat i amb la difusió de l’oferta vinculada. La imatge de l’espai “Terres de Lleida” consta d’una fotografia en gran format del Puig de Millà de senderisme  a la comarca de la Noguera, mentre que la fotografia principal de fons de l’espai “Pirineus de Catalunya” és de turisme actiu amb una embarcació de ràfting fent el descens per la Noguera Pallaresa, al Pallars Sobirà.

B-Travel, el saló de turisme d’experiències de Fira de Barcelona, se celebra de l’1 al 3 d’abril al recinte Firal de Montjuïc a Barcelona i està considerat com l’esdeveniment firal més gran de l’Estat espanyol destinat al públic viatger de caire finalista. L’edició d’enguany la fira reunirà a 100 expositors directes, en representació de més de 500 empreses, en 6.500 metres quadrats de superfície expositiva distribuïts entre el palau 1 i  la Plaça Univers del recinte firal de Montjuïc.

S'adjunta fotografia de l'acte d'inauguració amb el Conseller Roger Torrent davant l'estand Ara LLeida amb els representants del sector turístic del Pirineu i les Terres de Lleida.
Àudios
Tall de veu de Juli Alegre, cap de Promoció i Màrqueting del Patronat